le_nouveau_avocat_est_arriveDe nieuwe advocaat is geen bedenksel van marketeers. Hij bestaat en heeft zichzelf uitgevonden door naar de markt te luisteren. DoenLegal uit Zeist bijvoorbeeld is één van die jonge kantoren die bewust een nieuwe weg inslaan om de concurrentie voor te blijven. Dat is slim, want het stijgend aantal advocaten is een uitdaging voor de toekomst. Ook in Vlaanderen, zo blijkt uit recent grootschalig onderzoek van de Orde van Vlaamse Balies.

De oprichters van DoenLegal kennen elkaar van CMS Derks Star Busmann. Eind 2012 besloten ze om het helemaal anders te doen. “Wij zijn opgeleid op een traditioneel, groot advocatenkantoor. In de loop der jaren hebben wij ervaren dat klanten meer en meer behoeften krijgen aan openheid, duidelijkheid en flexibiliteit in de juridische dienstverlening.”

Daar hoort ook transparante communicatie bij. De website van DoenLegal gebruikt alvast klantgerichte taal. Via het scherm praten ze écht met hun klanten door bijvoorbeeld meer ‘je en jouw’ dan ‘wij en ons’ te gebruiken. “Wij willen de communicatie naar jou als klant zo optimaal mogelijk laten verlopen waardoor je precies weet waar je aan toe bent,” leest u op hun site.

Verder belooft het kantoor duidelijke taal, openheid en eerlijkheid. Dat levert hen een klantenwaardering van gemiddeld 8,7 op. Wat nog maar eens bewijst dat transparantie ook voor advocaten commercieel doeltreffend is.

Bronnen:
www.doenlegal.nl 
Crisis in de advocatuur, veranderen of vergaan, Advocatenblad, maart 2013
De Vlaamse advocatuur anno 2013: vrouwelijker en veilige haven. Hoe lang nog? Persbericht Orde van Vlaamse Balies, 3 oktober 2013

Share This