‘De vlotte bereikbaarheid van ons kantoor, vlakbij de Brusselse Ring, is een te vermelden gegeven dat kadert in ons streven naar maximale toegankelijkheid.’

Dit kantoor mag dan wel toegankelijk zijn, zijn webtaal is dat niet. Zeker als u weet dat de ideale webzin hooguit 12 woorden telt.

Waarom? Omdat uw webklant uw webteksten niet leest maar scant. Hij wil vooral snel informatie en zoekt naar betekenisvolle woorden waarop hij kan klikken. Vindt hij die niet, dan is hij weg. Binnen de minuut. Ook al is uw tekst verpakt in mooi, duur webdesign.

Bovenstaand voorbeeld telt maar liefst elf nietszeggende woorden. ‘is een te vermelden gegeven dat kadert in ons streven naar’ , elf woorden ballast dus.

‘Ons kantoor is vlot bereikbaar.’ Met een link naar Google maps. Meer wil uw cliënt niet weten.

Toch zijn professionele websites met zinnen van dertig, veertig woorden geen uitzondering. Daarmee maakt u de drempel voor uw (potentiële) klant wel heel hoog.

Wilt u dat uw webinfo gelezen wordt? Dat bezoekers uw site interessant vinden? Begin dan alvast met lange zinnen op te splitsen. Schrap ballast. Houd alinea’s kort. En gebruik betekenisvolle titels en tussentitels.

Share This