vervelende_klantenU vraagt in een e-mail of brief aan uw klant (cliënt, burger….) om dringend een afspraak te maken. Even later hangt die aan de lijn met vragen, terwijl alles toch in uw brief stond. Vervelend, dat soort klanten. Wel, de kans is groot dat uw klant niet zo onwetend of onwillig is als u denkt. Hij doet niet wat u vraagt omdat….

….u niet duidelijk genoeg bent.

Eenvoudig voorbeeld: 

  • De ondertekening van hogergenoemde akte zal plaatsvinden op maandag e.k. in mijn kantoor.  

Deze zin is geschreven in een onpersoonlijke naamwoordstijl en onnodig toekomende tijd, met een zwaar verwijswoord en een afkorting die (zeker vandaag) leest als ‘Europees Kampioenschap voetbal’.

Communiceert u lezergericht, dan zou u dit schrijven:

  • Ik verwacht u volgende week maandag 6 juni in mijn kantoor om uw akte samen te overlopen en te ondertekenen.

Een zin in dialoogstijl dus: actief, persoonlijk, concreet en toch zakelijk.

Voordeel: de kans dat uw lezer uw boodschap goed begrijpt, is een stuk groter. De kans dat hij meteen doet wat u vraagt en niet aan de lijn hangt, ook.

Tip: Schrijf lezergericht. Dan bereikt ú meteen uw doel en krijgt u er een tevreden klant bij.

Share This